سیستم تهویه

خرید ، فروش ، نصب و راه اندازی سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه

۴۵ بازديد

اسپلیت

سرما سازى در کولر گازی

در کولر گازی مانند یخچال از تبدیل گاز به مایع با افزایش فشار و سپس از سرمای ایجاد شده به هنگام تبدیل گاز مایع به حالت گاز (بصورت فوران) برای رسیدن به هدف مورد نظر که همان خنک نمودن فضای داخل ساختمان است استفاده می شود.بر اثر کار کمپرسور، گاز تحت فشار قرار گرفته (قدری گرم شده)و وارد لوله رفت می شود .برای کاستن از دمای گاز تحت فشار قرار گرفته ، آن را وارد کندانسور نموده و هوایی که توسط پروانه کندانسور به آن می وزد،گرمای لوله ها که در واقع از گرمای گاز جاری در آن ها ایجاد شده را به خارج از محیط هدایت می کند.در این مرحله گاز تا حدودی خنک می شود. پس از کندانسور گاز از درایر عبور می کند تا رطوبت ویا رسوباتی را که احتمالا"از جداره های داخلی لوله های کندانسور جدا شده از آن سلب شود.گاز خشک و تمیز پس از درایر وارد لوله مویی می شود.از آن جا که سطح مقطع لوله مویی بسیار کمتر از سطح مقطع کندانسور و یا ورودی درایر است.گاز تحت فشار زیاد به حالت مایع تبدیل می شود.کمپرس کمپرسور گاز مایع را از لوله مویی عبور داده و وارد اوپراتیور می کند.تفاوت سطح مقطع دو محیط (سطح مقطع لوله های اواپریتور بسیار بیشتر از لوله مویی است)به گاز جاری اجازه فوران داده و گاز در حال فوران تولید سرما می کند.

چیلر

چیلر، به معنای آب سرد کن است که  گرما را از ساختمان خارج به به بیرون هدایت می کند. هنگامی که از سیکل تبرید تراکمی صحبت می گردد، اغلب سیستم های انبساط مستقیم مانند کولر گازی به به ذهن می آید. در این سیستم ها مبرد ثانویه وجود نداشته و هوای داخل ساختمان، بی واسطه و با عبور از روی کویل اواپراتور خنک می گردد. هر چند این نوع سیستم های سرمایشی در مناطق مسکونی، تجاری و گاهی صنعتی دارای کاربرد وسیعی می باشند.

چیلرها به دلیل قابلیت تولید آب خنک در نرخ جریان باال ، و ظرفیت برودتی باال به عنوان سیستم های تهویه مطبوع مرکزی نامیده می شوند. چیلرها تولید آب خنک می کنند و این آب خنک با گردش در هواسازها و فن کوئل ها و ایجاد هوای مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد.تمامی ساختمان ها گرمای زیادی تولید می کنند که این گرما به منظور ایجاد هوای مطبوع برای افراد داخل و کارکرد درست ماشین های بخش صنعتی باید به وسیله سیستم تهویه مطبوع مناسب از ساختمان خارج شود.

فن کویل

مهم ترین و متعارف ترین سیستم تمام آبی، سیستم فن کویل است. فن کویل ترمینالی است که ازیک فیلتر با راندمان کم، ویک یاچند فن سانتریفوژ همراه باکویل سرد و گرم تشکیل شده است. فن کویل آخرین بخشی از یک سیستم تهویه مطبوع  است که به صورت مستقیم در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. (برخی از فن کویل ها، درسیستم چهارلوله ای دارای یک کویل سرد و یک کویل گرم هستند.) این دستگاه شامل یک فن دمنده و یک مبدل حرارتی (کویل) سرد و گرم است تا عمل انتقال حرارت و تهویه هوا را به صورت جابجایی اجباری انجام دهد.

فن کویل ها می توانند هم به صورت دستی توسط سوئیچ خاموش/ روشن و هم از طریق ترموستات کنترل شوند و به دلیل سادگی و انعطاف پذیری در نصب و راه اندازی، می توانند نسبت به دیگر سیستم های HVAC مشابه، اقتصادی و کاربردی تر باشند. هوای ورودی به فن کویل نخست ازروی فیلتر می گذرد و سپس از قسمت فن و بعد از آن از قسمت کویل عبور می کند و وارد اتاق می شود. فن کویل ها برای جلوگیری از نشت آب تقطیر شده درآنها دارای تشتک و لوله تخلیه هستند.

داکت اسپلیت

تعاریف بسیاری از داکت اسپلیت توسط  کارشناسان و تولید کنندگان برای معرفی این مدل از دستگاههای تهویه و خنک کننده ارائه شده  است، اما باید به زبانی ساده تر و عمومی تر این مدل کولرگازی را توصیف کنیم، برای این منظور بهتر است از کاربری و نوع استفاده آن کمک بگیریم، تا مخاطبین به راحتی با این مدل دستگاهها آشنا شوند. داکت اسپیلت یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع در جهان است.

با توجه به گوناگونی سازه ها و طراحی های معماری خصوصا در کشور ما در برخی از ساختمان ها به علت  حجم فضا امکان استفاده از مدلهای متداول اسپلیت وجود ندارد و یا در صورت استفاده، باید از تعداد زیادی دستگاه کمک گرفت و همچنین نیاز به هوای تازه در فضای مورد تهویه وجود دارد، لذا امکان ارائه حداقل هوای تازه با مدلهای دیواری وجود ندارد و یا جهت حفظ زیبایی فضا، امکان نصب سیستم های دیواری و رادیاتور وجود ندارد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.